Advies 'Onderwijs op een adere locatie dan school'
26/01/17 19:11
KaosConsult schrijft voor Advies Centrum Thuiszitters (ACT!) advies m.b.t. het wetsvoorstel 'Onderwijs op een andere locatie dan school'.
Hieronder leest u de nabeschouwing en afsluiting van het advies:
Na beschouwen
Uit onze beantwoording van gestelde vragen blijkt dat wij van mening zijn dat het wetsvoorstel, zoals in concept is beschreven, voor de groep thuiszitters nog onvoldoende garantie biedt om:
Wij zien wel degelijk ook kansen voor de groep thuiszitters:
Wij als ACT! kunnen op verzoek in vele aspecten van genoemde experimenteerruimte essentiële bijdragen leveren.
Ons finale voorstel is aldus:
Voor de groep thuiszitters de genoemde experimenteerruimte te bieden.
Hieronder leest u de nabeschouwing en afsluiting van het advies:
Na beschouwen
Uit onze beantwoording van gestelde vragen blijkt dat wij van mening zijn dat het wetsvoorstel, zoals in concept is beschreven, voor de groep thuiszitters nog onvoldoende garantie biedt om:
- als groep erkend te worden;
- thuisonderwijs als oplossing voor thuiszitters te zien, opdat zij erkende thuisleerders worden;
- thuis- of vergelijkbaar onderwijs als duurzaam en eventueel langdurige oplossing te zien voor de thuisleerders i.p.v. het enige perspectief van terugkeren;
- als ouders het recht op onderwijs voor hun kinderen goed te kunnen doen laten gelden.
Wij zien wel degelijk ook kansen voor de groep thuiszitters:
- het organiseren van alternatieve vormen voor regulier onderwijs gaat tot nu toe vooral gepaard met een bekostigingsprobleem. Daar biedt het wetsvoorstel uiteraard wel openingen toe;
- het inkopen van voor de groep thuiszitters gespecialiseerde projecten/initiatieven door de school van aanmelding, waarbij naast overheveling van financiën, tevens beslissingsbevoegdheid over het leertraject van het kind zou moeten toegekend aan de ouders primair en secundair met het aanbod verstrekkende project/initiatief.
Wij als ACT! kunnen op verzoek in vele aspecten van genoemde experimenteerruimte essentiële bijdragen leveren.
Ons finale voorstel is aldus:
Voor de groep thuiszitters de genoemde experimenteerruimte te bieden.